Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык»




Скачать 284.17 Kb.
НазваниеУчебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык»
страница1/4
Дата публикации16.07.2013
Размер284.17 Kb.
ТипУчебно-методическое пособие
zadocs.ru > Культура > Учебно-методическое пособие
  1   2   3   4


Министерство образования и науки Российской Федерации

ГОУ ВПО «Кемеровский государственный университет»

Кафедра иностранных языков

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК
для студентов факультета физкультуры и спорта


Учебно-методическое пособие


Кемерово 2009

Английский язык для студентов факультета физкультуры и спорта: учебно-методическое пособие / сост.: С. В. Коломиец, Е. В. Медведева; ГОУ ВПО «Кемеровский государственный университет». – Кемерово: Кузбассвузиздат, 2009. – 36с.

Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык» (английский) в соответствии с требованиями ГОС ВПО и предназначено для специальности «Физкультура и спорт». Цель пособия – развитие навыков устной речи в рамках тем, подлежащих освоению в курсе обучения английскому языку студентов указанной специальности.

Рекомндовано метод. комиссией Утверждено на заседании

кафедры иностранных языков кафедры иностранных языков

«11» июня 2009г. «11» июня 2009г.

__________________________ ________________________

Пред. методической комиссии Зав. кафедрой канд.пед.наук,

канд.фил. наук, доцент Т. М. Белова доцент Т. С. Сергейчик

ПРЕДИСЛОВИЕ
Настоящее учебно-методическое пособие предназначено для студентов, обучающихся по специальности «Физкультура и спорт». Оно составлено в соответствии с требованиями государственного образовательного стандарта по дисциплине «Иностранный язык».

Актуальность данной работы обусловлена тем, что, несмотря на широкий спектр учебно-методических пособий по дисциплине «Иностранный язык» (английский) для неязыковых факультетов вуза, тематически ориентированные пособия для данной специальности представлены недостаточно полно.

Основной целью обучения студентов английскому языку в неязыковом вузе является практическое владение языком в сфере профессиональной деятельности, что предполагает умения получать, перерабатывать и передавать информацию на иностранном языке. Целью данного учебно-методического пособия является формирование языковой компетенции в рамках устных разговорных тем, предусмотренных рабочей программой по дисциплине «Иностранный язык» (английский) для студентов факультета физкультуры и спорта. Достижение указанной цели предусматривает решение таких задач, как развитие умений и навыков монологической и диалогической речи в рамках изучаемых тем.

Пособие состоит из 7 разделов (UNITS), объединенных по тематическому принципу: “The English We Learn”, “Kemerovo State University”, “Sport in Russia”, “Sport in Great Britain”, “The Olympic Games”, “Sport in the USA”, “My Training”. Каждый раздел содержит список активной лексики, необходимой для устного обсуждения и последующей подготовки монологического сообщения по теме раздела, основной текст, задания для развития навыков и умений монологической и диалогической речи и дополнительные тексты.

В разделы учебно-методического пособия включены упражнения для снятия трудностей в произношении слов, входящих в лексический минимум, а также упражнения для работы с интернациональными словами. Закрепление активной лексики раздела осуществляется в процессе выполнения послетекстовых лексических упражнений, а именно, заданий на поиск эквивалентов слов и словосочетаний, подбор синонимов и антонимов, перифраз, работу с предлогами и частичный перевод.

Для формирования навыков монологической и диалогической речи студентам предлагается ответить на ряд вопросов по каждой теме, прокомментировать истинность / ложность предъявленных утверждений и закончить предложения, используя информацию из текста.

В каждом разделе представлен также дополнительный текст по данной теме для развития навыков поискового чтения, работая над которым, студенты успешно применяют знания, полученные в ходе изучения темы.

Итогом работы над каждым разделом является монологическое высказывание по теме.


UNIT 1

^ THE ENGLISH WE LEARN


  1. Practise the pronunciation of the following words from the text.

Foreign languages, vocabulary, widespread, pronunciation, vitality, idiomatic, contribute, major, specialist, characteristics.


  1. ^ Guess the meaning of the following international words. Consult a dictionary if necessary.

Technology (n), commerce (n), diplomacy (n), term (n), geographically (adv), official (a), intellectual (a), process (n).
Read and translate the text consulting the vocabulary in case of difficulty.

Foreign languages – иностранные языки;

Major – основной;

Vocabulary – словарь;

Widespread – широко распространенный;

Approximately – приблизительно;

Intellectual vitality – интеллектуальная жизнеспособность;

By no means – никоим образом;

Pronunciation – произношение;

Exception – исключение;

Tense system – система времен;

Idiomatic – богатый идиомами;

Inflection – флексия (окончание);

Simplicity – простота;

Flexibility – гибкость;

Openness – открытость;

According to – в соответствии;

Restricted – специальный, для ограниченной сферы использования;

Noun – существительное;

Verb – глагол;

To operate – действовать;

Singular – единственное число;

Plural – множественное число;

Preposition – предлог;

Adjective – прилагательное;

Admission – принятие;

To contribute to – делать вклад в.
Many people in our country study foreign languages. They do it to read and un­derstand books in the original and to be able to speak.

One of the major languages in the world is English. It is the language of pro­gressive science and technology, trade and cultural relations, commerce and business. It is also the major language of diplomacy.

Hundreds and hundreds of books, magazines and newspapers are printed in English and read all over the world. Half of the world's scientific literature is written in English. English has the largest vocabulary with approximately 500 000 words and 300 000 technical terms.

English is spoken by more than 350 million people. Geographically, it is the most widespread language on earth, second only to Chinese in the number of people who speak it.

It is the official language of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, of the United States of America, of Australia and New Zealand. English is used as one of the official languages in Canada, the Republic of South Africa and the Irish Republic. It is also spoken as a second language in many parts of India and Af­rica. The number of second-language speakers may soon exceed the number of native speakers.

Besides, millions of people study and use English as a foreign language. It is not surprising that a lot of intellectuals all over the world want to know as many foreign languages as possible.

Study of foreign languages is not only the sign of intellectual vitality. Nowa­days it becomes an absolute necessity for any good specialist who should read much of a special scientific literature in foreign languages to be well informed in his / her field of knowledge.

English is one of those languages which for many seems easy in the beginning. But it is by no means an easy language to learn. Learning English is a long and slow process. There is a problem of spelling and pronunciation, of the large number of ex­ceptions to any rule, it is very idiomatic and prepositions are terrible. The tense sys­tem is also very complicated.

Basic characteristics of English are simplicity of form, flexibility and openness of vocabulary. Old English, like modern German, French, Russian and Greek, had many inflections to show singular and plural, tense, person, etc, but over the centuries words have been simplified. Verbs now have very few inflections, and adjectives do not change according to the noun.

As a result of the loss of inflections, English has become, over the past centuries, a very flexible language. Without inflections, the same word can operate as different parts of speech. Many nouns and verbs have the same form, for example, walk, look, smile.

We can talk about water to drink and to water the flowers; a paper to read and to paper a bedroom. Adjectives can be used as verbs. We warm our hands in front of a fire; if clothes are dirtied they need to be cleaned and dried.

Sometimes even prepositions can operate as verbs. A sixty-year old man is nearing retirement; we can talk about a round of golf, cards or drinks.

Openness of vocabulary involves the free admission of words from other languages and the easy creation of compounds and derivatives. Most world languages have contributed some words to English at some time, and the process is now being reversed.


  1. ^ Give the Russian equivalents of the following English words and word combinations.

Major language, cultural purpose, vocabulary, easy, a few inflections, the same form, spelling, preposition, pronunciation, tense system, according to, flexibility, openness of vocabulary, simplify.


  1. ^ Give the English equivalents of the following Russian words and word combinations.

Иностранные языки, читать книги в оригинале, торговые и культурные отношения, приблизительно, словарный запас, самый распространенный язык на земле, жизнеспособность, исключение, согласовываться с существительным, быть хорошо информированным в своей области знаний.


  1. ^ Match the words in column A to those close in meanings in column B.

A B
1) native language a) to function

2) inflection b) formation

3) to print c) mother tongue

4) word d) acceptance

5) to exceed e) exclusion

6) exception f) term

7) to simplify g) to issue

8) to operate h) to surpass

9) admission i) ending

10)creation j) to reduce



  1. Complete the following sentences inserting the proper prepositions or adverbs.

1) Many people study foreign languages to read books ___ the original.

2) English is the language ___ diplomacy.

  1. This book is written ___ English.

  2. Many people use English ___ a second language.

  3. It is a necessity ___ any scientist to study a foreign language.

  4. In English there is a large number ___ exceptions ___ any rule.

  5. ___ the centuries the palace has been ruined.

  6. In Russian adjectives change according ___ the noun.




  1. Agree or disagree with the following statements. Support your judgement.

  1. People in our country study foreign languages to read books.

  2. English is the major language of diplomacy.

  3. English is spoken as a second language in Germany.

  4. A lot of educated people all over the world want to know as many foreign languages as possible.

  5. It is necessary for any good specialist to study a foreign language.

  6. English had its origin in Denmark.

  7. English is a difficult language to learn.

  8. Modern English like modern German, Russian, French and Greek has many inflections to show singular and plural, tense, person, etc.




  1. Answer the following questions.

    1. What is the origin of the English language?

    2. In what countries do people speak English?

    3. How many words and technical terms are there in English vocabulary?

    4. Is English or Chinese the most widespread language on Earth?

    5. How many people speak English?

    6. What problems do we come across while studying English?

    7. What are the basic characteristics of English?

    8. Did Old English have many inflections? What for?

    9. What does the term “flexibility” mean?

    10. What does the openness of vocabulary involve?




  1. Look through the text for the specific information and answer the following questions.

    1. How many people speaking English live in North America?

    2. What varieties of English are mentioned in the text?

    3. What languages has the American English borrowed words from?

    4. What words were borrowed from French?


The English Language in North America

Of all the people in the world who speak English as their mother tongue, more than 200 million people live in North America. The majority of the population of North American colonies in the 17th and 18th centuries spoke English.

Canadian English as a variety stands between British and American English. The features of American English dominate. American English reflects numerous non-English cultures which colonists met in their conquest of the continent. The American variety of English has borrowed many words from the vocabulary of the French, Dutch, Spanish and German-speaking settlers.

The French borrowings tend generally to fall into several groups. There are a number of words dealing with exploration and travel, or descriptive features of the landscape. The most productive one of the latter is “prairie”, which can be found in more than in more than eighty combinations in Webster’s Dictionary.


  1. Speak on the topic “The English We Learn”.


UNIT 2

^ KEMEROVO STATE UNIVERSITY


  1. Practise the pronunciation of the following words from the text.

Source, scientific, knowledge, faculty, entrance, highly, qualify, equip, research, majority, competitive, tuition, graduate, psychology, sociology, accommodation, chemistry, successfully.


  1. ^ Guess the meaning of the following international words. Consult a dictionary if necessary.

University (n), culture (n), faculty (n), to train (v), specialist (n), basis (n), academic (a), lecture (n), practical (a), experiment (n), debate (n), diploma (n).
Read and translate the text consulting the vocabulary in case of difficulty.

Source – источник;

To admit – принимать;

Entrance – вступительный;

Stiff – трудный;

Record book – зачетная книжка;

To equip – оборудовать;

Tuition – обучение;

Majority – большинство;

To complete – заканчивать;

Graduate – выпускник;

To graduate from – оканчивать;

To train – обучать;

Applicant – абитуриент;

To carry out – выполнять;

To receive – получать;

To award – присуждать (зд. вручать);

Correspondence department – заочное отделение;

Competitive – конкурсный;

To deliver lectures – читать лекции;

Campus – территория (университета);

Universities have long been sources of scientific knowledge and culture. Our university is one of them. It was founded in 1974. Twelve faculties of our University train more than twenty thousand students of day and correspondence departments. It trains highly qualified special­ists in physics, mathematics, history, the Russian language and litera­ture, biology, chemistry, foreign languages, economics, law, sports, psy­chology and sociology both for research work and teaching.

The students are admitted to the University on the basis of their re­sults in entrance examinations. Usually there are several applicants for every place at the University. The exams are often stiff and competitive.

The academic year is divided into 2 terms. The students have end-of-term tests and examinations. Marks are entered into students' record-books.

We have a lecture system at the University. The students take down the notes of lectures. The lectures are delivered by highly quali­fied teachers. They usually combine teaching with research work. The students also have practical studies and seminars, carry out laboratory tests and experiments. On the ground floor of the main building there are several lecture rooms. We have a number of laboratories specially de­signed and equipped for practical work and conducting experiments. Students are also trained in handling computers. At the campus there are sports grounds and playing fields. The main building of the University contains a library with a large reading-room, a large hall for meetings and debates, a dining hall with a coffee bar and other rooms for recreational purposes.

Students on contract basis have to pay for their training. But for the most of students tuition is free of charge. The students do not pay for using books, for laboratory work, teaching aid. The majority of students at day de­partment receive stipends. There are special higher stipends for honour students. Non-resident students are usually given accommodation in halls of residence.

Studies are divided into years. Normally it takes 5 years to graduate from the University. When the course of studies is completed and final examinations are success­fully passed the graduates are awarded a diploma. The best students who show great abilities for scientific work are left at the University after graduation to continue their studies as postgraduates.

  1   2   3   4

Добавить документ в свой блог или на сайт

Похожие:

Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык» iconУчебно-методическое пособие по дисциплине «История государства и права зарубежных стран»
Учебно-методическое пособие по дисциплине «История государства и права зарубежных стран» разработано доктором исторических наук,...

Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык» iconМетодические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Деловой иностранный язык»
«Деловой иностранный язык» (английский язык, немецкий язык, французский язык) для студентов специальности 080507. 65 (061100) заочной...

Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык» iconМетодические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине...
«Иностранный язык (профессиональный)» английский язык для студентов заочного отделения специальности 080102. 65 (060600)

Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык» iconМетодические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык»
Методические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык (английский №1, №2, №3, №4)» для студентов...

Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык» iconМетодические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык»
Методические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык (английский №1, №2, №3, №4)» для студентов...

Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык» iconУчебно-методическое пособие
Свободное Дыхание: Учебно-методическое пособие / С. В. Васильев; Ивановская государственная медицинская академия Иваново, 1996. с....

Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык» iconУчебно-методическое пособие. Новосибирск, 2006
Учебно-методическое пособие предназначено инструкторам детско-юношеского и спортивного туризма с целью повышения уровня знаний и...

Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык» iconЛандшафтное проектирование среды учебно-методическое пособие для высших учебных заведений
Учебно-методическое пособие предназначено для студентов дневного отделения специальности 070601 «Дизайн»

Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык» iconУчебно-методическое пособие разработано на основе оригинальной авторской...
Григорьев А. В. Егэ по обществознанию. Практика – в (учебное пособие для выпускников и абитуриентов). – Изд. 3-е., переработанное....

Учебно-методическое пособие разработано по дисциплине «Иностранный язык» iconУчебно-методическое пособие разработано на основе оригинальной авторской...
Григорьев А. В. Егэ по обществознанию. Практика – с (учебное пособие для выпускников и абитуриентов). – Изд. 2-е., переработанное....

Вы можете разместить ссылку на наш сайт:
Школьные материалы


При копировании материала укажите ссылку © 2013
контакты
zadocs.ru
Главная страница

Разработка сайта — Веб студия Адаманов