Скачать 1.3 Mb.
|
ПРАКТИЧЕСКАЯ ГРАММАТИКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКАУчебно-методическое пособие Практическая грамматика английского языка. Учебно-методическое пособие для студентов 1-2 курсов лингвистических специальностей Шевченко М.Ю. Пособие составлено в соответствии с Государственным образовательным стандартом и включает задания и упражнения для самостоятельной контролируемой работы студентов по курсу практической грамматики английского языка. Предназначено для студентов 1 – 2 курсов, обучающихся по специальностям 022600 – Теория и методика преподавания иностранных языков и культур, 030100 – Информатика с дополнительной специальностью 022600 – Теория и методика преподавания иностранных языков и культур. CONTENTS Предисловие……………………………………………………………………4 Section I. THE NOUN…………………………………………………………5 Section II. THE ARTICLE……………………………………………………8 Section III. THE ADJECTIVE……………………………………………….20Section IV. THE PRONOUN…………………………………………………24 Section V. THE NUMERAL………………………………………….………33 Section VI. THE ADVERB …………………………………………………...34 Section VII. THE VERB………………………………………………………37 The Use of Tenses in the Active Voice …………………………………..38The Use of Tenses in the Passive Voice………………………………….44Modal Verbs………………………………………………………………49The Subjunctive Mood……………………………………………………58The Sequence of Tenses and Reported Speech…………………………..66 Section VIII. THE NON-FINITE FORMS OF THE VERB (VERBALS)….72The Participle …………………………………………………………………..73The Gerund …………………………………………………………………….75The Infinitive …………………………………………………………………...82Section IX. STRUCTURAL PARTS OF SPEECH…………………………..93 Section X. COMPREHENSION ………………………………………………98 KEYS……………………………………………………………………………106 Recommended Literature……………………………………………………….110Список используемой литературы………………………………………….110ПРЕДИСЛОВИЕ Предлагаемое пособие подготовлено на основе программы курса «Практическая грамматика английского языка», разработанной кафедрой английского языка СГУ в соответствии с Государственным образовательным стандартом и предназначено для самостоятельной контролируемой работы студентов 1-2 курсов специальностей «Теория и методика преподавания иностранных языков и культур» и «Информатика, теория и методика преподавания иностранных языков и культур». Целью данного пособия является формирование навыков употребления грамматических норм английского языка для исключения типичных ошибок, препятствующих осуществлению эффективной межкультурной коммуникации. Пособие состоит из предисловия, 10 разделов, соответствующих тематике курса, которые включают в себя задания для самоподготовки и различные грамматические упражнения, для тренировки того или иного грамматического явления. Каждый часть завершает задание для самоконтроля в виде теста множественного выбора с ключами. В разделе предлагаются упражнения на повторение всей темы в целом. Последовательность упражнений соответствует последовательности изложения грамматического материала. Количество упражнений и заданий для самоконтроля по каждой теме определяется как объемом самой темы, так и степенью трудности ее усвоения студентами. Языковым материалом для упражнений служат предложения и отрывки, взятые как из классической, так и современной англо-американской литературы, обеспечивающие тренировку и закрепление основных грамматических правил и норм английского языка. Виды упражнений определяются характером грамматического материала, подлежащего тренировке. Особое внимание уделено упражнениям, содержащим примеры для анализа и объяснения употребления грамматических явлений, что позволяет одновременно решить несколько методических задач. Десятый раздел пособия включает комплексные тесты, диагностирующие общий уровень владения студентами грамматическими нормами современного английского языка. Кроме того, пособие содержит список литературы, рекомендуемой студентам и библиографию. Работу над пособием можно осуществлять как под руководством преподавателя, так и самостоятельно. Упражнения аналитического характера (проанализировать формы, условия их употребления и т.д.) и тренировочные упражнения раскрыть скобки, употребить часть речи в соответствующей форме и др.) могут быть выполнены письменно и проверены в процессе занятия с преподавателем. Практической и теоретической основой данного пособия является учебник “A Grammar of the English Language”, В.П. Каушанская и др. Section I. THE NOUN Preparatory activities. Review the following:
EXERCISES Exercise 1. State the morphological composition of the following nouns and the class they belong to. Snow, sandstone, impossibility, widower, opinion, exclamation, passer-by, misunderstanding, inactivity, snowball, kingdom, anti-cyclone, mother-of-pearl, immobility, might, warmth, succession, ex-president, nurse, misdeed, wisdom, blackbird, attention, policeman, merry-go-round, girlhood, usefulness, fortune, friendship, statesman, brother-in-law, population, fellow-boarder, smelling-salt. Exercise 2. State the syntactical function of the underlined nouns and define the class each belongs to. 1. His hair was grey and he was short and fat. 2. Pursuing his inquiries, Clennam found that the Gowan family were a very distant ramification of the Barnacles... 3. His face was sick with pain and rage. 4. He drank coffee, letting the warmth go through his cold, tired body. 5. The mysteries of storm and the rain and tide were revealed. 6. Having set the tea, she stood by the table and said slowly: "Tea's ready, Father. I'm going to London. " 7. By this time, quite a small crowd had collected, and people were asking each other what was the matter. 8. There were several small losses: a spoon used for the baby's feeding, a pair of scissors. 9. He was professor of physics. 10. A band of dark clouds lay across the sky, and underneath it was the last pale brilliance of the evening. 11. "I have some luggage, " he said, "at the Brumblehurst Station, " and he asked her how he could have it. 12. In the kitchen Bowen read the telegram aloud. 13. The crowd laughed and moved, pushing every way and everybody. 14. De Witt fished through his pockets, found his eyeglasses, carefully slipped them out of their case. 15. A stone caught her heel. 16. George suggested meat and fruit pies, cold meat, tomatoes, fruit and green stuff. 17. The silver-coloured carpet felt wonderfully soft beneath his feet, the furniture was of a golden wood. 18. The major seemed to be looking out at the sky. 19. The moon was shining through the tree stems when they sat again side by side on the log seat. 20. He looked down at his audience. Exercise 3. Give the plural of the following nouns. Face, portfolio, swine, house, tomato, hearth, mother-in-law, basis, clergyman, ox, cry, key, fox, downfall, looker-on, rock, bush, enemy, leaf, roof, genius, hero, bunch, sheep, ship, criterion, youth, journey, penknife, man-of-war, loss, datum, goose, deer, pie, Englishwoman, wolf, mouse, formula, bath, volcano, possibility, forget-me-not, foot, handkerchief, thief, crisis, stepdaughter, birth, echo, finger-tip, court martial, joy, mischief-maker, extremity, spy, lie. Exercise 4. Use the appropriate form of the verb. 1. "There ____ money in my pocket," I said to the porter. (is, are) 2. I know my hair ____ beautiful, everybody says so. (is, are) 3. The works ____ his country, his home, his reason for being. (was, were) 4. These white swine ____ not live. (does, do) 5. Means ____ easily found. (was, were) 6. ...this watch ____ a special favourite with Mr. Pick wick, having been carried about... for a greater number of years than we feel called upon to state, at present. (was, were) 7. "Good," I said. "No one shall tell me again that fish ____ no sense with them." (has, have) 8. The deer ____ ravaging the man's fields. (was, were) 9. Money ____ so scarce that it could fairly be said not to exist at all. (was, were) 10. I was here before the gates ____ opened, but I was afraid to come straight to you. (was, were) 11. The papers ____ dull, the news ____ local and stale, and the war news ___ all old. (was, were) 12. At Capracotta, he had told me, there ____ trout in the stream below the town. (was, were) 13. The sugar-tongs ____ too wide for one of her hands, and she had to use both in wielding them. (was, were) 14. Her hair ____ loose and half-falling, and she wore a nurse's dress. (was, were) 15. And the baggage ____ apparatus and appliances. (contain, contains) 16. The china ____ good, of a delicate pattern. (was, were) 17. The nurse's wages ____ good. (was, were) Exercise 5. Explain the use of the possessive case. 1. For four months, since in the canteen she saw Jon's tired smile, he had been one long thought in her mind. 2. Agnes was at her wit's end. 3. Since his illness, however, he had reluctantly abandoned this attempt to get twenty-four hours' work out of each day. 4. The Radicals' real supporters were the urban classes. 5. To Elizabeth it seemed that the lines with which fear had falsely aged his face were smoothed away, and it was a boy's face which watched her with a boy's enthusiasm. 6. For his honour’s sake Tom has got to commit suicide. 7. They were to leave the house without an instant's delay and go at once to the river's edge and go aboard a steamer that would be waiting there for them. 8. And he lifted his strange lowering eyes to Derek's. 9. I was encouraged when, after Roger had proposed the guest of honour’s health, Lufkin got up to reply. 10. "Where are the children?" "I sent them to mother's." 11. Philip heard a man's voice talking quickly, but soothingly, over the phone. 12. Presently Rex was on his two miles' walk to Offendene. 13. That early morning he had already done a good two hours' work. 14. Bowen sat on the veranda of Buckmaster's house. 15. Crime is the product of a country's social order. 16. I spotted the bride's father's uncle's silk hat on the seat of a straight chair across the room. 17. I spent Christmas at my aunt Emily's. 18. We took some bread and cheese with us and got some goat's milk up there on the pasture. 19. He was still thinking of next morning's papers. 20. Why, for God's sake, why must we go through all this hell? 21. A man stepped out from a tobacconist's and waved to them, and the car slid to the kerb and stopped. 22. A woman's love is not worth anything until it has been cleaned of all romanticism. 23. Her skin was as dry as a child's with fever. Exercise 6. Join the 2 or 3 nouns using the Genitive (or Possessive) Case form. 1. the mother / Ann; 2. the daughter / Charles; 3. the birthday / my father; 4. the newspaper / yesterday; 5. the new manager / the company; 6. the garden / our neighbours; 7. the economic policy / the government; 8. the ground floor / the building; 9. the husband / the woman talking to Mary; 10. that man / the wife / the fur coat; 11. the owner / that car; 12. the result / the football match; 13. the jacket / that man; 14. the children / Don and Mary; 15. the top / the page; 16. the husband / Catherine; 17. the cause / the problem; 18. the wedding / the friend / Helen; 19. the toys / the children; 20. the car / the parents / Mike. Exercise 7. Translate into English, using a noun in the genitive case where possible. 1. Давид провел две недели в Лондоне у дедушки, 2. Уезжая в Лондон, мальчик ничего не знал о предполагаемом (intended) браке своей матери. 3. В этом озере много разной рыбы. 4. После путешествия, которое длилось несколько часов, Джейн с Давидом прибыли в Лондон. 5. « Я дам вам один совет», - сказал он. Эти слова прозвучали странно: он никогда раньше не давал мне советов. 6. Я предпочитаю мебель, сделанную из дерева, а не из пластмассы. 7. Приближаясь к дому мистера Смита, Давид увидел детскую фигурку, стоявшую на пороге. 8. Вся корабельная команда отправляется сегодня на берег. 9. Мы должны зайти в булочную и купить хлеба. 10. Дядя Джона и Эмили усыновил (to adopt) их, когда они были детьми. 11. Я провела праздники у своей тети. 12. Джейн с гордостью говорила о доброте своего брата. 13. Двухнедельное пребывание в Лондоне доставило Давиду большое удовольствие. 14. Ему очень пригодились знания, полученные в университете. 15. В присутствии мужа миссис Смит боялась приласкать своего сына. 16. После минутной нерешительности Давид подошел к миссис Смит и поцеловал ее. 17. Все сотрудники его отдела помогают ему в этой работе. 18. Он живет на расстоянии двух километров отсюда. 19. У меня сломались часы, и я должен был пойти к часовому мастеру, чтобы починить их. 20. Я никогда не кладу лимон в чай. 21. Его успехи все учебе вполне закономерны. 22. Вы уже читали сегодняшние газеты? |
![]() | Данное издание представляет собой сборник текстов и упражнений для студентов юридических специальностей | ![]() | Учебно-методическое пособие предназначено для студентов дневного отделения специальности 070601 «Дизайн» |
![]() | Учебно-методическое пособие предназначено для студентов очной и заочной форм обучения специальностей 030501. 62 «Юриспруденция»,... | ![]() | Учебно-методическое пособие предназначено для студентов лечебных, педиатрических, клинико-психологических факультетов медицинских... |
![]() | Учебно-методическое пособие предназначено для студентов 4-6 курсов всех факультетов медицинских вузов, а также клинических ординаторов,... | ![]() | Свободное Дыхание: Учебно-методическое пособие / С. В. Васильев; Ивановская государственная медицинская академия Иваново, 1996. с.... |
![]() | Учебно-методическое пособие предназначено для студентов, обучающихся по специальности «Физкультура и спорт». Оно составлено в соответствии... | ![]() | Учебно-методическое пособие предназначено для руководителей и специалистов детских домов и интернатов, реализующих в практике технологии... |
![]() | Учебно-методическое пособие предназначено инструкторам детско-юношеского и спортивного туризма с целью повышения уровня знаний и... | ![]() | З17 История: Учебно-методическое пособие для студентов негуманитарных профилей подготовки. – Саратов: Изд-во Сарат ун-та, 2011. –... |