Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)»




Скачать 242.33 Kb.
НазваниеМетодические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)»
страница1/3
Дата публикации01.08.2013
Размер242.33 Kb.
ТипМетодические указания
zadocs.ru > Экономика > Методические указания
  1   2   3
Министерство образования российской федерации

Государственное образовательное учреждение высшего

профессионального образования


Университет

Сервиса и экономики

­­­­­­­­­­Кафедра «Делового иностранного языка»


И. А. Бисько, М.В.Петрова, Э.Г. Щебельская

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ

По выполнению контрольных работ по дисциплине

«Иностранный язык (профессиональный)» английский язык для студентов заочного отделения специальности 080102.65 (060600)

Санкт-Петербург

2008

Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)» для студентов специальности 080102.65 (060600) – СПб.: Изд-во СПбГУСЭ, 2008. - 24с.
Составители: д. п. н., проф. И. А. Бисько,

асс. Щебельская Э.Г.

асс. Петрова М.В.

Издательский Центр «Сервис»

Санкт-Петербургский государственный университет сервиса и экономики

2008 г.
^ Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Английский язык»

для студентов специальности 080102.65 (060600) «Мировая экономика»
Письменная контрольная работа по дисциплине иностранный язык (профессиональный) «английский язык», предусмотренная учебным планом СПбГУСЭ, выполняется студентами заочной формы обучения, продолжающими изучение английского языка в качестве основного на 3-5 курсах. Цель данной дисциплины – подготовка специалистов, обладающих коммуникативной компетенцией, уровень которой позволяет шире использовать иностранный язык в профессиональной деятельности экономиста, которая осуществляется во внешнеэкономической, в валютно-кредитной и финансовых сферах на международном уровнях и связана с международными контактами.

Целью выполнения контрольных заданий является самостоятельное приобретение и углубление знаний студентами в области использования английского языка для межкультурного общения. Кроме того, контрольная работа является одним из видов контроля кафедрой качества знаний студентов, изучающих данную дисциплину.

Контрольные задания представляют собой грамматические упражнения, тексты для чтения и переводы, послетекстовые задания. Тексты представляют собой аутентичный материал, заимствованный из оригинальных публикаций. Выполняя данные задания, студент должен:

- уметь определять грамматические формы в предложении и тексте;

- уметь самостоятельно раскрывать значения незнакомых слов по их элементам и контексту;

- уметь выделять отдельные факты, основную мысль текста, соотносить отдельные факты между собой.

Контрольная работа должна иметь титульный лист, нумерацию страниц, список использованной литературы, в конце работы дату её выполнения и личную подпись студента.

Контрольная работа должна быть либо напечатана, либо написана четким, понятным почерком, без исправлений. Все задания должны быть переведены на русский язык с целью более качественного закрепления наиболее трудных грамматических правил, конструкций и лексики, связанной со сферой туризма.

На страницах работы следует оставить поля (3 см.) для замечаний проверяющего преподавателя. Контрольная работа должна быть сдана для проверки на кафедру не позднее, чем за 15 дней до официальной даты зачёта (экзамена).

^ КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 1
Грамматика

1. Личные, притяжательные и неопределенные местоимения (Personal,

Possessive and Indefinite Pronouns).

2. Настоящее, прошедшее и будущее простое время (Present, Past and

Future Simple Tenses).

3. Условные предложения 1го типа (First Conditional Sentences).

4. Причастие (Participle I).

5. Настоящее и прошедшее длительное время (Present and Past

Continuous Tense).

6. Временные формы глагола (Present and Past Simple Tenses of the

English Verb) в страдательном залогах (Passive Voice).

7. Степени сравнения прилагательных (Degrees of Comparison).

8. Модальные глаголы и их эквиваленты (Modal verbs and their

equivalents).
^ ЗАДАНИЕ №1. Выберите английские эквиваленты для слов, стоящих в скобках:

1. Tell (им) about your travelling.

a) they; b) their; c) them; d) her

2. This town is very green because there are a lot of trees in (ero) streets.

a) him;. b) his; c) its; d) it

3. (Haша) country is one of the largest countries in the world.

a) we; b) our; c) their; d) her

4. Peter the Great was a great reformer, (eгo) reforms changed Russia

greatly.

a) its; b) he; c) him; d) his

5. Nick is telling (нам ) about his work.

a) them; b) we; c) our; d) us

6. She has … bread.

a) few; b) little; c) many; d) much

7. Me friend speaks English (немного).

a) many; b) a few; c) few; d) a little

8. Are there... places of interest in your town? ­Yes, there are...

a) any; b) no; c) some; d) something

9. He saw... interesting in this museum.

a) anything; b) somewhere; c) nothing; d) anywhere

10. ... rang you up.

a) somewhere; b) anybody; c) something; d) somebody

11. ... building of this city attracts thousands of tourists.

a) some; b) any; c) something; d) anything

12. Unfortunately ... knew the history of this ancient region.

a) nobody; b) somebody; с) anybody; d) nothing

^ ЗАДАНИЕ №2. Раскройте скобки, употребляя глагол в форме Present Simple, Past Simple и Future Simple Tenses.

1. Agriculture and manufacturing ( to provide)hundreds of new goods for

consumers every year.

2. The prices for fuel (to be) very high next year.

3. Consumers (to pay) for some extra services, such as medicine, education ,

transport.

4. What data the economist(to analyze)last year?-He (to analyze)changes in

prices for chocolate.

5. How the company (to distribute) its goods in many Russian cities?

6.Mining industry (to provide) resources for manufacturing branches of

economy.

7. You (to like) Professor Smith’s lectures on economics, I am sure.

8. My parents(not/to study)economics at the University they (to study)

medicine.
^ ЗАДАНИЕ №3. Переведите предложения, обращая внимание на условные предложения 1го типа и раскройте скобки, употребляя глаголы в форме (First Conditional).

  1. If the government’s policy (to be) proper, employment (to be) higher.

  2. If Russia (to improve) conditions of scientists’ work, there (to be) great progress in science.

  3. When the enterprise (to work) more profitably, it (to compete) with other enterprises more successfully.

  4. When the factory (to produce) more goods, it (to require) more resources.

  5. Before the manager (to make) a decision, he (to study) all the data.

  6. If the price of the good (not to raise), the company (not to make) any profits.

  7. If the economists (not to use) the new method of analysis, they (not to make) a correct model.

  8. After prices (to rise), the demand for these goods (to fall).


^ ЗАДАНИЕ №4.

  1. Переведите на русский язык следующие словосочетания

(Причастие I).

Processing industries; growing demand; developing relationships; increasing productivity; growing scarcity; working plants; changing buyers’ behaviour.


  1. Переведите на русский язык следующие словосочетания с

причастным оборотом.

Consumers choosing the cheapest goods; economies coping with resources scarcity; economists predicting new tendencies; industries belonging to the primary sector; companies having high profits; data showing differences between regions; economists dealing with labour markets.
^ ЗАДАНИЕ №5. Раскройте скобки, употребляя глагол в форме Present и Past Continuous Tenses.

1. The factory (to employ) new workers now.

2. They (to study) the economic situation in the area.

3. I (not/to learn) French, I (to learn) English.

4. They haven’t sold the products, they (to sell) them now.

5. The two companies (to complete) in the market.

6. We (to apply) new technology.

7. You (to work) at the report on a macroeconomic problem?

8. The consumption of fruit and vegetables (to increase) in our country.

9. Unemployment (to grow) at the moment?
^ ЗАДАНИЕ №6. Раскройте скобки, употребляя глагол в форме страдательного залога (Present and Past Simple Passive Voices).

1.The goods ( to sell) at a high price.

2. Consumers’ behaviour ( to study) by a group of economists.

3. Such a situation ( to predict) by economists long ago.

4. Not many bank services (to provide) for clients in the Soviet Union.

5. New workers(to employ) by the company every year?

6. Medicine ( not / to study) by school students but economics ( to study) at

school.

7. Goods for consumers ( to provide ) by industryand agriclture.

8. Goverment investments (to require) by this plant last year.
^ ЗАДАНИЕ №7. Образуйте степени сравнения прилагательных (Degrees of Comparison), обращая внимания на артикли

1.The central regions of the country are (industrialized) than northern parts.

2. Living conditions in some Latin American countries are (bad) than in

developing Asian countries.

3. It was (easy) to make a decision than economists thought.

4. This is (important) stage in the processing of the product.

5. Nowadays mining plants use (modern) machiens than ten years ago.

6. Bananas require (hot) climate for growth than potatoes.

7. Consumers were interested in (cheap) goods of (high) quality.

8. Sometimes the work of a farmer is (difficult) than that of an industrial

worker.

9. Food, clothes and a house are(necessary) things for man`s life.

10. Angola is known as a ( little ) developed country.
^ ЗАДАНИЕ №8. Вставьте модальные глаголы can, could или модальный оборот to be able to в нужной форме.

1.Even at present computers ... (not) translate from one foreingn language

into another without mistakes.

2. by means of computer programmes economists ... make more complex

economic models in future.

3. The firm was closed as it ... (not) to pay its debts.

4. Small nations ... ensure their economic security only by effective

cooperation with other nations.
^ ЗАДАНИЕ №9. Переведите и определите, какими частями речи являются однокоренные слова:

1. competition, to compete, competitor, competitive

2. to apply, applied, application

3. industry, industrial, industrialized

4. to adjust, adjustment

5. scarce, scarcity, scarcely

6. to educate, education, educative

7. to consume, consumer, consumption

8. to introduce, introduction
^ ЗАДАНИЕ №10. Переведите предложения. Обращая внимание на выделенные слова, подберите к ним необходимые определения:
a) сonsumer; b) buyer; c) customer; d) client; e) clientele; f) purchaser;
1. A person who buys something (a formal word).

2. The people, especially rich people, who regularly use a shop or restaurant

or the services of a professional person.

3. Someone who buys goods from a particular shop, restaurant, or company.

4. Someone who is buying something expensive such as a house, company, or painting, usually from another person.

5. Someone who pays for services or advice from a professional person or

organization.

6. A person who buys and uses goods and services.
^ ЗАДАНИЕ №11. Переведите текст на русский язык и выполните задания к нему.

WHAT IS ECONOMICS?

It is difficult to give a full and accurate definition of economics, but it is possible to indicate what problems economists are interested in. They are factors that affect prices of goods and services and also resources necessary to produce them. Economists are also interested in sellers’ and buyers’ behaviour in the market, in the relationship between “price system” and “market mechanism”.

Now economics is more complex. There are three main approaches to economics: misroeconomics, macroeconomics and development economics. There are also several specialized areas of study. Among them are money economics, international economics, labour economics, industrial economics, agricultural economics, growth economics, mathematical economics, etc.

Like many other sciences, economics uses models to understand economic problems. A model often helps an economist to make correct predictins. The economist usually folows several rules when he makes a model of economic behaviour.

First, real life is complex and it is not possible for any economist to include all the details in a model. So, a model is an abstraction from real life. A model usually includes only essential elements and relationships of a particular economic situation.

Second, if an economist has two different models of one phenomenon, he always chooses the model that predicts the results of a particular phenomenon more accurately.

Third, although models are helpful in economic analysis, an economist always studies the actual economic situation before he makes decisions.

It is not enough to make models, it is also necessary to collect and study actual data in order to know how accurate a model is.

I. Ответьте на вопросы к тексту.

What problems are economists interested in?

What are three main approaches to economics?

What specialized areas of economics do you know?

Why do economists use economic models/

Why is it not possible to include all the details in a model?

What does a model usually include?

Which of the models does an economist always choose?

Why is it necessary for an economist to collect and study actual data?
II. Переведите следующие словосочетания:

Market analysis, labour economics, labour market study, goods and services prices, growth economics problems, actual economic situation details, consumer behaviour, future predicion, growth mechanism, agriculture and manufacturing relationship, mineral resources prices, agricultural product price growth, area development, trade growth prediction.
^ КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 2
Грамматика

1. Причастие (Participle II).

2. Настоящее совершенное время (Present Perfect and Past SimpleTenses).

3. Основные обстоятельственные наречия времени.

4. Настоящее простое, настоящее длительное и настоящее совершенное

время (Present Simple, Past Simple, Present Continuous and Present Perfect

Tenses).

5. Страдательный залог (Passive Voice).

6. Сложное дополнение (Complex object).

7. Модальные глаголы и их эквиваленты (Modal verbs and their equivalents).

8. Глаголы с послелогами (Prepositional Phrasal Verbs).
^ ЗАДАНИЕ №1. Переведите на русский язык.

    1. .Из слов, данных ниже, образуйте словосочетания с причастием II

(
  1   2   3

Добавить документ в свой блог или на сайт

Похожие:

Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)» iconМетодические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Деловой иностранный язык»
«Деловой иностранный язык» (английский язык, немецкий язык, французский язык) для студентов специальности 080507. 65 (061100) заочной...

Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)» iconМетодические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык»
Методические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык (английский №1, №2, №3, №4)» для студентов...

Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)» iconМетодические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык»
Методические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык (английский №1, №2, №3, №4)» для студентов...

Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)» iconМетодические указания к выполнению контрольных работ по дисциплине «Информатика»
Задания и методические указания к выполнению контрольных работ по дисциплине «Информатика». Екатеринбург, фгаоу впо «Российский государственный...

Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)» iconМетодические указания для выполнения контрольных работ по дисциплине информатика Самара 2003
Методические указания предназначены для студентов заочной формы обучения всех специальностей. Методические указания включают в себя...

Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)» iconМетодические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «История экономики»
Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «История экономики» для студентов заочного отделения направлений...

Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)» iconМетодические указания к выполнению контрольных работ по дисциплине «устройство автомобилей»
Задания и методические указания к выполнению контрольных работ по дисциплине «Устройство автомобилей». Екатеринбург, фгаоу впо «Российский...

Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)» iconМетодические указания по выполнению контрольных работ по курсу «трудовое,...
Методические указания по выполнению контрольных работ для студентов заочной формы обучения, обучающихся по специальности

Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)» iconМетодические указания к выполнению контрольных работ по дисциплине...
Задания и методические указания к выполнению контрольных работ по дисциплине «Философия и история образования». Екатеринбург, фгаоу...

Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)» iconМетодические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине...
Методические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Технические и аудиовизуальные средства обучения». Екатеринбург,...

Вы можете разместить ссылку на наш сайт:
Школьные материалы


При копировании материала укажите ссылку © 2013
контакты
zadocs.ru
Главная страница

Разработка сайта — Веб студия Адаманов