Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык»




Скачать 213.87 Kb.
НазваниеМетодические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык»
Дата публикации09.12.2013
Размер213.87 Kb.
ТипМетодические указания
zadocs.ru > География > Методические указания


Министерство образования и науки Российской Федерации

Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение

высшего профессионального образования

«Северо-Кавказский государственный технический университет»
МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ

по выполнению контрольной работы 2

по дисциплине «Английский язык»

для студентов первых курсов специальностей:

240306.65 «Химическая технология монокристаллов, материалов и изделий электронной техники»;

240403.65 «Химическая технология природных энергоносителей и углеродных материалов»;

210601.65 «Нанотехнология в электронике»;

280201.65 «Охрана окружающей среды и рациональное использование природных ресурсов»;

260601.65 «Машины и аппараты пищевых производств»;

260303.65 «Технология молока и молочных продуктов»;

240902.65 «Пищевая биотехнология»;

260301.65 «Технология мяса и мясных продуктов»;

260501.65 «Технология продуктов общественного питания»;

230102.65 «Автоматизированные системы обработки информации и управления»;

230201.65 «Информационные системы и технологии»;

090105.65 «Комплексное обеспечение информационной безопасности автоматизированных систем»;

130503.65 «Разработка и эксплуатация нефтяных и газовых месторождений»;

130501.65 «Проектирование, сооружение и эксплуатация газонефтепроводов и газонефтехранилищ»;

130304.65 «Геология нефти и газа»;

130500.62 «Нефтегазовое дело»;

130504.65 «Бурение нефтяных и газовых скважин»;

130201.65 «Геофизические методы поисков и разведки месторождений полезных ископаемых»;

190702.65 «Организация и безопасность движения»;

190601.65 «Автомобили и автомобильное хозяйство»;

190603.65 «Сервис транспортных и технологических машин и оборудования»;

151001.65 «Технология машиностроения»;

140205.65 «Электроэнергетические системы и сети»;

140211.65 «Электроснабжение»;

210100.62 «Электроника и микроэлектроника»;

210602.65 «Промышленная электроника»;

210602.65 «Наноматериалы»;

240901.65 «Биотехнология»;

270102.65 «Промышленное и гражданское строительство»;

270105.65 «Городское строительство и хозяйство»;

270106.65 «Производство строительных материалов, изделий и конструкций»;

270109.65 «Теплогазоснабжение и вентиляция»;

270115.65 «Экспертиза и управление недвижимостью»;

280103.65 «Защита в чрезвычайных ситуациях»;

280104.65 «Пожарная безопасность»;

200503.65 «Стандартизация и сертификация (мясная, молочная и рыбная промышленность)»;

230401.65 «Прикладная математика»;

260202.65 «Технология хлеба и кондитерских и макаронных изделий».

Ставрополь

2011

Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык» для студентов первых курсов (составители: Клименко Н. М., Коломак А. И., Гребнева Е. Л.) составлены в соответствии с государственным образовательным стандартом высшего профессионального образования, рабочим учебным планом и программой дисциплины «Английский язык».
Рецензенты: канд. филол. н., доцент Митрофаненко Л. М.

Содержание


1. Содержание контрольной работы по темам программы дисциплины

2. Формулировка задания и его объем

3. Порядок выбора темы и освещения проблемы

4. Структура контрольной работы, общие требования к ее написанию

5. Рекомендации по организации выполнения контрольной работы, примерный календарный план выполнения контрольной работы

6. Порядок защиты и ответственность студента за выполнение контрольной работы

7. Список рекомендуемой литературы

Приложение


4

4

5
24

24
27
29

30



Контрольная работа 2 по английскому языку предназначена для студентов технических специальностей Северо-Кавказского государственного технического университета. Целью работы является контроль навыков самостоятельной работы с пройденным лексическим и грамматическим материалом, с аутентичными текстами, справочной литературой, необходимых для успешного осуществления устной и письменной коммуникации.
^ 1. Содержание контрольной работы по темам программы дисциплины

Контрольная работа 2 предполагает работу студентов по следующим темам программы дисциплины «Английский язык»:

1. Инфинитив (The Infinitive).

2. Герундий (Gerund).

3. Причастие I и II (Participle I, II)

5. Работа с аутентичным текстом.
^ 2. Формулировка задания и его объем

Контрольная работа 2 по дисциплине «Английский язык» направлена на закрепление пройденного грамматического материала и активизацию тематической лексики, на практическое овладение студентами навыками самостоятельной работы со справочной литературой. Контрольная работа 2 содержит задания, предполагающие: 1) самостоятельное выполнение студентами восьми лексико-грамматических упражнений, каждое в объеме 10 – 15 предложений, 2) самостоятельную работу с аутентичным текстом, включающую чтение, перевод и выполнение заданий к тексту.

^ КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ № 2

Variant 1

Чтобы выполнить эту контрольную, необходимо повторить материал по грамматике: § 12, стр. 379-381; § 14, стр. 383-385; § 16, стр. 390-391; § 18, стр. 392-393 по учебнику «Английский для инженеров» Т. Ю. Полякова, Е.В. Синявская.

Activity 1. REVISION: PRESENT, PRESENT PERFECT AND PAST.

Choose the correct form of the verbs.
Model: A. Paul: What have you done/did you do last night

Mary: Well, I have hoped/had been hoping to go out, but I had had/ had too much work.
1. Pete: What part of Birmingham do you live/did you live in when you were being /were a student?

2. Mark: A place called Selly Oak. Have you known/do you know it?

3. Pete: Oh,Ye. I was passing/used to pass through it nearly every day when I

was living/have been living there from October to December.

4. Pete: Do you write/have you written a control test yet?

5. Mark: I haven’t finished/didn’t finish it yet. I’ve been trying/ I tried to finish it as soon as possible.

6. Pete: Hurry up. He is expecting/has been expecting your test since last lesson.

7. Mark: OK. Did you hear/had you heard your exam results?

8. Pete: Well, when I phoned/have phoned my teacher, she was checking/has been checking the list and she was telling/told me the results of our group.
Activity 2. THE INFINITIVE.

Translate the following sentences from Russian into English. Read

the following expressions and use them in your translation.
to cut a long story short – короче говоря

to tell the truth – сказать по правде

to say nothing of – не говоря уже о

to put it mildly – мягко выражаясь

to say the least of it – по меньшей мере

to begin with – начнем с того, что/для начала

leaves much to be desired – оставляет желать лучшего (что-то)

is hard to please – трудно угодить (кому-либо)

is difficult to deal with – трудно иметь дело (с кем-то)

nothing to read – нечего читать

What is to be done? – Что делать?

Who is to blame? – Кто виноват?

It’s out of the question to – не может быть и речи о том, чтобы

To see is to believe – Видеть значит верить.

1. Сказать по правде, мне нечего сказать.

2. Кто виноват, я не знаю, нужно спросить у нашего старосты.

3. Короче говоря, мы не подготовились к уроку английского языка, поэтому мы попросили дополнительное занятие.

4. В нашей семье мама всегда встает рано.

5. Для начала она открыла все окна и позвонила брату.

6. По правде говоря, Мэри очень устала и решила пойти спать пораньше.

7. Её поведение оставляет желать лучшего и это, мягко выражаясь, меня удивляет.

8. По меньшей мере, мы были удивлены и решили написать ответ.

9. Чтобы перевести эту статью, вы должны воспользоваться словарем.

10.Не могло быть и речи о том, чтобы купаться в этой грязной реке.

11.С моим соседом трудно иметь дело, так как он очень капризный.

12.Короче говоря, они поженились и уехали на Канары.

13.Сказать по правде, мне не нравиться бокс, но я люблю футбол.

14.Чтобы успеть на поезд, вы должны поторопиться и вызвать такси.

15.Чтобы читать Диккенса в оригинале, ты должен хорошо учить английский

Activity 3. Open the brackets and use the proper Infinitive form. Translate the sentences into Russian.


  1. He seized every opportunity (to appear) in public: he was so anxious (to

talk) about.

  1. Is there anything else (to tell) her? I believe she deserves (to know) the state

of her sick brother.

  1. He seems (to read) a lot, especially English stories.

  2. He seems (to read) this book since morning.

  3. I want (to take) to the concert by my father.

  4. She hoped (to help) by her friends.

  5. He began writing books not because he wanted (to earn) a living. He

wanted (to read) and not (to forget).

  1. He seems (to know) French very well: he is said (to spend) his youth in

Paris.

  1. The woman pretended (to read) and (not to hear) the bell.

  2. They seemed (to quarrel): I could hear angry voices from behind the door.


Activity 4. PARTICIPLE I & PARTICIPLE II.

Choose the proper form of Participle and underline it. Translate the

sentences into Russian.
Model: A word (spoken, speaking) in time may have very important results.



  1. The girl (writing, written) on the blackboard is our best student.

  2. We listened to the English boys (sung, singing) our Russian folk songs.

  3. Everything what is (writing, written) here is quite right partially.

  4. The girl (washing, washed) the floor is my sister.

  5. I think that the boy (standing, stood) there is his brother.

  6. “How did you like the film?” asked Peter, (turned, turning) towards me.

  7. His hat (blowing, blown) off by the wind was lying in the middle of the

street.

  1. Look at the beautiful flowers (gathering, gathered) by the children.

  2. The book (writing, written) by this scientists is very important and

interesting.

10.Here is the letter (receiving, received)by me from this department.

Activity 5. GERUND

Translate the sentences into Russian paying attention to Gerund.
Mary’s life.
Mary has always dreamt of living in a small house by the sea. She disliked living in her old house and she was thinking of buying a new one, because her house was rather old. At least she has bought it and now she enjoys living in a beautiful new cottage. Mary misses seeing her neighbours, because she liked talking to them and didn’t mind helping them.

She likes cooking and is very good at cooking puddings. But she dislikes washing and ironing. Mary hates getting up early, but she has to. She doesn’t mind working a lot, you know. She enjoys driving an expensive car having a car model Jaguar. Mary has always dreamt of traveling round the world. She loves meeting people because she can’t bear being alone.

Activity 6. READING THE TEXT.

Read the following text. Some of the lines are correct and some

have a word which should not be there. If the line is correct – write OK in the right part, if a line has a wrong word- write it in the space.
Brothers and sisters

When I was young I had argued with my brothers and had

sisters all the time. I used to share most of my toys with OK

my brother, but he specialized in to keeping them for ……………….

himself. When I asked about him for anything he simply ……………….

used to refuse giving it to me, and then I became very ……………….

angry with him. Our sisters blamed for everything on ……………….

us when our parents accused us of quarrelling all the ……………….

time. My brother and I got up annoyed about this, ……………….

but only succeeded them in making matters worse. ……………….

Our parents didn’t approve of our quarrelling so much ……………….

and insisted us on not taking sides. They either laughed ……………….

about it, or told us to forgive each other for everything. ……………….

Soon, we became ashamed of quarrelling and became ……………….

good at last getting on well with each other. ……………….

Activity 7. READ THE TEXT.

Read the following text. Then choose the best answer A,B,C or D for

questions 1 – 4 given below.
Earth in 3000
A woman wearing a white plastic suit and strange shoes got out of the car and asked him if he was right. Her name was Glynis, and she was a doctor. James didn’t know what year it was, and when he heard it was the year 3000, he could hardly believe it. He told Glynis he was from 21st century. She thought perhaps he had hurt himself and asked him to come to her office for an examination.

Glynis found nothing wrong with him. James explained what happened to him, and he asked if any sort of time machine had been developed so that he could get home. Glynis suggested they look up his name on the computer to see what information it might have on him. They found that the computer only had information on him up to the day he had begun traveling through time. Next to that

day it said “presumed dead”.

He asked Glynis if she could take him to his home town. Perhaps he could find where Dr. Applebaum used to live. Maybe there was a secret passage under his house. Glynis looked at him sadly. “That’s impossible, - she said – the world as you knew it has been destroyed.” She drove him to a place where he could find the old world. During the drive, she told him what happened. The Sun had melted most of the ice in the Earth’s polar areas, causing worldwide flooding. The Earth temperature had risen, and thousands of people had died. Finally, in 2300 the world government had helped build glass shields around the highest areas of the Earth to protect people from the sun and the water.

She took him to the edge of the glass shield where he could see miles and miles of water. There were video screens set up along a walkway which showed the Statue of Liberty, the Eiffel Tower, Big Ben and the Acropolis, all underwater. There was a large circular hole full of water nearby. There were pipes taking water out of it to a nearest factory. Every few minutes, the water was sucked out, then refilled from below. Glynis explained that this was how they got water from outside and changed it into clean, usable water. James went close to edge to look down into it….
1. When James heard it was the year 3000, he was

A. thrilled

B. amazed

C. horrified

D. sad
2. The information on the computer stated that James

A. was alive

B. had left the country

C. had been found dead

D. was thought to have died
3. The old world was underwater because

A. there had been an earthquake

B. the sea level had risen

C. there had been a rainstorm

D. the earth’s temperature had dropped
4. A large hole in the surface of the new world was used to

A. take water to nearest factory

B. send water to the old world

C. refill the pipes with water

D. communicate with the old world


Activity 8. WRITING.

Complete the sentences using prepositions for, at, of, in, of, with+the

verb in brackets as per example (1).
Dear Lynn

Thank you (1) for sending (send) me the photos of John. I’m sorry (2) ………………………(not / write) before but I’ve been very busy. My job is taking a lot of my time at the moment. In fact, I’m thinking (3) ……………………leave). I’m not really interested (4) ……………………..(sell) cars any more. I liked the job at first but now I’ m fed up (5) ……………………(say) the same things to everyone – you know, how wonderful the cars are, etc. Do you think I should look for a new job? It’s a big decision to take. I’m a bit afraid (6) …………………..(be) unemployed. I know I’m good (7) …………………… (sell) things but the employment situation is difficult at the moment. What’s your advice?

Hope to hear from you soon.

Love Mark
^ КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ № 2

Variant 2

Чтобы выполнить эту контрольную, необходимо повторить материал по грамматике: § 12, стр. 379-381; § 14, стр. 383-385; § 16, стр. 390-391; § 18, стр. 392-393 по учебнику «Английский для инженеров» Т. Ю. Полякова, Е.В. Синявская.

Задание 1. ПОВТОРЕНИЕ.

Выберите правильную форму глагола. Выделите правильный вариант.
Пример: A. Paul: What have you done/did you do last night?

Mary: Well, I have hoped/had been hoping to go out, but I had had/ had too much work.

  1. Mark: For a long time Tom was/were very angry with me.

Pete: Why? What have you done/did you do?

  1. Mark: Is your hairdresser really good?

Pete: Yes, he is. I recommend/is recommending. I think/am thinking you’d like him.

  1. Pete: Is yoga easy?

Mark: I don’t know. I’ve never done/never did it.

  1. Mark: How long have you had/did you have your computer?

Pete: Just a few months. Sally gave/give me her old one.

  1. Mark: Oh, no! I have burnt/have been burning rice!

Pete: We can’t eat any of it.

  1. Pete: We are trying/try to save for a trip to Egypt next year. We really want to go there.

  2. Mark: Did you use to go/were you used to going fishing when you were little?

  3. Pete: I don’t usually feel/am not usually feeling tired in the mornings. I have/am having plenty of energy then.

Задание 2. ГЕРУНДИЙ. ПРИЧАСТИЕ. ИНФИНИТИВ.

Переведите следующие предложения на английский язык:

1.Ты слышал, что я сказал тебе, или ты хочешь, чтобы я повторил еще раз?

2. Я могу идти теперь или вы хотите, чтобы я остался?

3. Никто не заметил, как он спокойно уснул.

4. Он хочет, чтобы его послали на конференцию в Москву.

5. Он почувствовал, как ветер ворвался сквозь окно и смешал бумаги на его столе.

6. Ты можешь попрактиковаться в произнесении этого трудного звука?

7. Лучше избежать путешествовать по Нью-Йорку в часы пик. Вы можете попасть в пробку.

8. Мне хочется съесть чего-нибудь вкусного. Ты не возражаешь, если я приготовлю десерт?

9. Джон старался отложить на потом выполнение домашнего задания. Но мама настояла на том, чтобы он сделал его немедленно.

10. Мама привыкла украшать блюда, когда она накрывает на стол. Все выглядит очень красиво.

11. Ничего не зная об опасности, мы продолжали путь.

12. Выяснив, что он все еще в Москве, я позвонил ему.

13. Прочитав много книг по этому вопросу, он был способен говорить об этом часами.

14. Секретарь отправила письма, подписанные директором.

15. Работая, я всегда слушаю музыку.
Задание 3. ГЕРУНДИЙ. ПРИЧАСТИЕ. ИНФИНИТИВ.

Поставьте глагол в правильную форму, употребляя герундий или инфинитив. Переведите предложения на русский язык.


  1. Would you like to ride on my bike with me? I promise not … too fast. (go)

  2. I didn’t agree with Ted but I didn’t dare… with him in front of everyone.( argue)

  3. Someone rang my doorbell last night but I pretended … out.(be)

  4. Can you imagine … your own birthday? I always remember mine.(forget)

  5. Tom seems … a lot of people at this party. (know)

  6. I put off … Jessica last night because I didn’t want to talk. (phone)

  7. When I am tired, I enjoy … television. It’s relaxing!(watch)

  8. It’s a nice day. Does anyone fancy … for a walk?(go)

  9. I wish that dog would stop …. It’s driving me mad. (bark)

  10. Our neighbor threatens … the police if we didn’t stop the noise. (call)


Задание 4. PARTICIPLE I & PARTICIPLE II.

Choose the proper form of Participle and underline it. Translate the

sentences into Russian.
Model: A word (spoken, speaking) in time may have very important results.



  1. He walked out of the room without (saying, said) goodbye.

  2. We took a taxi after (leaving, left) the party.

  3. Everything what is (spoken, speaking) here is extremely important.

  4. The girl (buying, bought) those books is my wife.

  5. I think that tall man (walking, walked) there is his brother.

  6. “How did you like the food?” asked Paul, (paid, paying) the bill.

  7. The bus (driven, driving) by Tom Smith drove past them without stopping

  8. The car moved forward and crashed into a shop window, (causing, caused) thousands of pounds of damage.

  9. The fish (cooking, cooked) by my granny is always very delicious.

10.Here is the key (taking, taken) at the receptionist.
Задание 5. ГЕРУНДИЙ.

Переведите текст на русский язык, обращая внимание на герундий.

^ TAX SCANDAL FORCES VALENTINO TO QUIT

Mr Tony Valentino, leader of the New Democratic Party, shocked his followers earlier today by announcing his resignation. He said was retiring in order to spend more time with his family, and refused to comment on recent newspaper reports about his financial affairs.

Mr Valentino is accused of avoiding up to $ 10 million in taxes over the last five years, but has always denied doing anything illegal. Mr Valentino said he was happy for his financial affairs to be investigated and was willing to co-operate fully with the tax authorities as soon as he returns from a four-week skiing holiday at a secret location abroad.
Задание 6. ЧТЕНИЕ.

Прочитайте текст ниже. Некоторые строки содержат лишние слова. Выпишите их в колонку справа. Если строка верна, напишите ОК.

The Prime Minister was asked today how he plans ……OK………...

to deal with is growing crime amongst teenagers. …is…………..

He believes that it is important to create ………………….

more jobs and provide the more opportunities ……………….

for them to get work. At the same time that he thinks ………………

that young criminals should can be sent to prison for longer. ……………..

“The Labour Government is tough on crime”, …………………..

is his party’s slogan. Parents must to continue …………………..

to play a vital role in helping the government to … ………………. make our streets safer. The Government is …………………

also considering to introducing a curfew in ……………..

some city centres to stop young people to being out ……………….

on the streets after 11o’clock, when most serious crimes happen.
Задание 7. ЧТЕНИЕ ТЕКСТА.

Read the following text. Then choose the best answer A,B,C or D for

questions 1 – 4 given below.
^ THE MAN WHO WANTED TO SEE IT ALL

Heinz Stucke is the most extraordinary man. For the past 16 years he has been cycling round the world, not to get mentioned in The Guinness Book of Records, but simply to see the world.

So far he has seen 105 countries and pedalled 95,000 miles. In Brazil, he met Pele. In Iran, he got typhoid. He has been robbed and knocked down by cars. Sometimes he has been driven mad by questions from curious onlookers, at other times driven deep into depression by loneliness.

He has emerged from it all with remarkable sanity. Last month he was in London, living in a hotel and planning to cover the parts of the world he has not seen yet: Scotland, Ireland, Iceland and a trans-Sahara crossing to West Africa.

Stucke was born and brought up in a small town in eastern Westphalia, the son of a carpenter. At school he read an inspiring volume called ^ A German Cyclist Around the World. At 18, he cycled around Europe. At 20, he struck East overland to Ceylon, by ship to the eastern terminus of the Trans-Siberian railway and then back by train and bicycle to Germany, to settle for two years as apprentice toolmaker.

Stucke has seen the world change and shrink. Today you’re regarded as just another hippie on a bicycle. Jumbo jets and mass tourism are to blame. “at one time I’d cycle into some remote village and be greeted as a messenger of goodwill. The people would give me food, and they’d be curious and talk.

Stucke once wanted to settle down as a tour operator, now he is unsure. After 16 years on the road, on the bicycle much repaired and reinforced, he is a sore of practical knowledge and advice. Japan is the best place for a traveler to find a friendly woman, Europe is the worst. If you have to deal with the military, deal with officers, policemen are much the same in all ranks.

  1. Which of the ‘adventures’ of Hienz Stucke was not mentioned in this text?

  1. a meeting with Pele

  2. a car accident

  3. a serious disease

  4. a talk with a madman

  1. according to Stucke, the world has changed because of

  1. hippies

  2. mass tourism

  3. messengers of good will

  4. curious people

  1. according to the text, Stucke now

  1. wants to settle down

  2. has a new bicycle

  3. knows a lot about the world

  4. is sure to become a tour operator

  1. Which of the following is contrary to the text?

  1. the most friendly women live in Japan

  2. the behavior of a policeman depends on his rank

  3. common soldiers are more ignorant than officers

  4. in Europe a man on a bicycle looks like an ordinary poor man


Activity 8. WRITING.

Complete the sentences using prepositions for, at, of, in, of, with+the

verb in brackets as per example (1).

Dear Ann, how are you? We are still busy (decorate) the house. I don’t mind (paint) but I can’t stand (clean up) afterwards. We started (tile) the kitchen today. Web were advised (pay) professional decorators but I prefer (do) things myself. We need (buy) some new furniture, of course, and there are still so many things which we have (do) but we are not discouraged yet. Anyway, Ted wants me (help) him (move) the sofa so I must (go). I hope (hear) from you soon. I’m looking forward to your (visit) us in our new house.

Dear Lynn

Thank you (1) for sending (send) me the photos of John. I’m sorry (2) ………………………(not / write) before but I’ve been very busy. My job is taking a lot of my time at the moment. In fact, I’m thinking (3) ……………………leave). I’m not really interested (4) ……………………..(sell) cars any more. I liked the job at first but now I’ m fed up (5) ……………………(say) the same things to everyone – you know, how wonderful the cars are, etc. Do you think I should look for a new job? It’s a big decision to take. I’m a bit afraid (6) …………………..(be) unemployed. I know I’m good (7) …………………… (sell) things but the employment situation is difficult at the moment. What’s your advice?

Hope to hear from you soon.

Love Mark

^ КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ № 2

Variant 3

Чтобы выполнить эту контрольную, необходимо повторить материал по грамматике: § 12, стр. 379-381; § 14, стр. 383-385; § 16, стр. 390-391; § 18, стр. 392-393 по учебнику «Английский для инженеров» Т. Ю. Полякова, Е.В. Синявская.


Activity 1. REVISION: PRESENT, PRESENT PERFECT AND PAST.

Choose the correct form of the verbs.
Model: A. Paul: What have you done/did you do last night?

Mary: Well, I have hoped/had been hoping to go out, but I had had/ had too much work.

  1. Paul: Would you and Sam like to play volleyball on Saturday?

Mary: Oh, yes please. We haven’t played/didn’t play for weeks.

  1. Paul: Look at all those people!

Mary: What’s going/what goes?

  1. Paul: Have you heard/did you hear the news? There’s been a fire at the cinema.

Mary: Really? How has it started/did it start?

Paul: I don’t know.

  1. Paul: Where did you use to stay/were staying when you went to Ireland? With your family?

Mary: Yes. Or in a guesthouse.

  1. Paul: Laura’s/’re the youngest member of our band.

Mary: Yes. She’s left/left school a month ago.

  1. Paul: Sarah sometimes feels/is sometimes feeling hungry in the middle of the day because she doesn’t have/don’t have much for breakfast.

  2. Mary: What did you do/did you last weekend? Anything exciting?

  3. Mary: Is Ben training/does Ben train to be a lawyer?

Paul: Yes. He’s/’re in his second year.

Activity 2. THE INFINITIVE, PARTICIPLE I & PARTICIPLE II, GERUND.

Translate the following sentences from Russian into English.

1. Отец заставляет Тома бросить курить.

2. Текст был слишком трудный, чтобы он мог перевести его без словаря.

3. Известно, что у него своё мнение по этому вопросу.

4. Я никогда не слышал, как он обсуждает вопросы искусства.

5. Сообщается, что много зданий повреждено пожаром.

6. Он попытался избежать ответа на этот вопрос, но полицейский задал тот же самый вопрос снова.

7. Вам нужно работать лучше. Ваши результаты оставляют желать лучшего. (leave much to be desired)

8. Водитель машины признал, что у него нет прав ( driving licence).

9. Он преуспел в выполнении этой работы? Тогда стоит похвалить его за это.

10. Вместо того, чтобы лечь спать, она стала читать книгу. Несмотря на сонливость, она продолжала читать её, пока не закончила чтение.

11. Факты, упомянутые в этом докладе, не были проверены.

12. Не зная грамматику, они допустили много ошибок в тексте.

13. Работая, я всегда слушаю музыку.

14. Вы видели ту женщину, которая кричала на своих детей?

15. Пока мы переходили мост, мы увидели Ника, разговаривающего с каким-то стариком.

Activity 3. THE INFINITIVE, PARTICIPLE I/II or GERUND.

Open the brackets and use the proper Infinitive form. Translate the sentences into Russian.


  1. If you spend a lot of time in the sun, doctors advise you … sun cream.(use)

  2. We were warned not … in the river because it was dangerous. (swim)

  3. Do you want to go for a walk, or would you prefer … at home?(stay)

  4. I was made … a lot of questions at the police station. (answer)

  5. Hotels are often full at this time of the year. We advise … rooms in advance. (book)

  6. Mark persuaded the bank … him some money for his business. (lend)

  7. I never expected Kate … my invitation. (accept)

  8. I can’t stop … about my interview tomorrow. I’m thinking about it all the time. (worry)

  9. Tania refuses … anywhere because she doesn’t like planes. (fly)

  10. After telling me about music festival, Alex went on … Den’s party. (describe)

Activity 4. PARTICIPLE I & PARTICIPLE II.

Choose the proper form of Participle. Translate the sentences into Russian.

1. Anyway, it appears to discuss the energy crisis (threatened, threatening) us today.

2. Have you heard about alternative energy sources (developed, developing) by the scientists all over the world?

3. The engineers (researched, researching) fossil fuels came to (disappointed, disappointing) results.

4. The student (controlled, controlling) the work of a relay, does not follow safety results.

5. Scientific investigations (carried, carrying) out in this lab were of great value.

6. A car (run, running) on hydrogen was invented long ago.

7. Students (attended, attending) classes regularly study better.

8. The engine (redesigned, redesigning) and (improved, improving) by the researches showed excellent performance.

9. I saw Boris (explained, explaining) the way of doing a hologram.

10. When (removed, removing) the particles of dirt can’t cause damage.

Activity 5. GERUND

Translate the sentences into Russian paying attention to Gerund.

It Takes Your Breath Away!

The art of cooking requires the use of garlic. Of course, the eating of garlic is not generally approved of. Working beside someone who has eaten garlic is as bad as sitting beside someone who smokes. But while smoking is definitely bad for you, there is no doubt that eating garlic is good for the health. We are likely to see more «No smoking» signs, but we won’t see any «No breathing» signs for garlic eaters! Cultivating and exporting garlic has become big business now that so many people use it for flavouring meat and adding to different dishes. People often buy it when they do the shopping. You don’t have to deny using it or eating it. Being a garlic eater is something to be proud of and shows you enjoy good living. The story of garlic is a breathtaking success!

Activity 6. READING THE TEXT.

Read the following text. Some of the lines are correct and some have a word which should not be there. If the line is correct – write OK in the right part, if a line has a wrong word – write it in the space.
Swimming is Great

Do you know the saying 'like a duck to water'? OK

That's me! Swimming is definitely my a favourite sport. a

I love splashing around in the water, and I believe ………………..

I'm not the only one. Swimming is a very popular sport ………………

for various reasons. To start with, swimming is good ………………… exercise because it is keeps you fit and healthy. ………………..

It is good fun, too, as you can play lots of games in the ……………….

water with your friends. Another good thing was about ………………..

swimming is that it is cheap. All you need is water and ………………..

a swimming-costume! On the other hand, learning to swim ………………..

can be hard work because you must to practice a lot. You need ………………..

to spend lots of hours in the water before you have …………………

learn to swim well. Also, swimming can sometimes ………………...

to be tiring. For example, professional swimmers need ………………….

to push themselves to do their best. However, it is …………………

definitely worth it in the end. All in all, although …………………

swimming can be a hard work, I think it is a great way …………………

of exercising for everyone. It's an enjoyable sport …………………

for all the family, from children to grandparents. …………………

Activity 7. READ THE TEXT.

Read the following text. Then choose the best answer A, B or C for questions 1-8 given below.

E-Ink – A Revolution in Information Technology

With a world full of electronic displays made with liquid crystals, light-emitting diodes and gas plasma, you probably don’t think of paper as being a revolutionary display technology, but the Chinese invention of paper in 105 A. D. forever changed the way the world communicates. Without it, books might still be printed on silk rolls, making literacy an expensive skill. It would be nearly impossible to live one day without coming into contact with paper in some form. This year, for example, the world will consume an estimated 280 million tons of paper.

For nearly 2,000 years, ink on paper was the only way to display words and images, and it still beats computer displays when it comes to portability and price. Paper also doesn’t require an external power supply. Yet it does have some limitations: once printed on paper, words cannot be changed without at least leaving some marks, and it is also difficult to carry around a large number of books.

Scientists are developing a revolutionary technology that could replace, called electronic ink. It will allow you to carry a whole library in one book. E-link technology aims at creating a digital book that can type-set itself and that readers could leaf through just as if it were made of regular paper. Such a book could be programmed to alternate between up to 10 books stored on the device. Just as electronic ink could radically change the way we read books, it could change the way you receive your daily newspaper. Simply pressing a button on the delivery computer will simultaneously update thousands of electronic newspapers each morning.

E-Ink has several advantages over current display technology, including: low power usage, flexibility and readability. Electronic ink uses 50 to 100 times less power than liquid crystal displays because it only needs power when changing the display. E-link can be printed on any surface, including walls, product labels and T-shirts. You will soon be able to change your digital wallpaper by sending a signal to the electronic ink painted on the walls. Another advantage

electronic ink has over traditional computer displays is its readability. It looks more like printed text, so it’s a lot easier on the eyes. And it saves trees by cutting the demand on paper!


  1. The invention of paper changed the world communication by making books … .

  1. expensive

  2. available

  3. impossible




  1. For nearly 2,000 years words and images were displayed by means of … .

  1. ink and paper

  2. portable computers

  3. books




  1. E-link technology will eventually create … .

  1. paper

  2. newspapers

  3. a digital book




  1. The digital book will look like … .

  1. a computer display

  2. a common book

  3. a silk roll

  1. Liquid crystal displays consume … E-Ink.

  1. more energy than

  2. less energy than

  3. as much energy as

  1. Electronic ink needs power consume … E-Ink.

  1. change the display

  2. alternate between the books stored

  3. show pictures

  1. Digital wallpaper, T-shirts and glass prove E-Ink to be … .

  1. energy-efficient

  2. readable

  3. flexible

  1. Good readability of E-Ink means that the text is … .

  1. harmless for the eyes

  2. easy to understand

  3. weighs very little

Activity 8. WRITING.

Study the example and write your own advertisement of a new model of a robot. Open the brackets and use the verbs in the correct form.

A Robot’s Best Friend

Tired of (1) ………… (walk) your dog and (2) …………. (find) its hair everywhere? Sony’s robotic dog, AIBO, may be for you.

AIBO is a totally autonomous robot capable of (3) ………… (hear) and (4)…….. (see), (5)……….. (sense) balance and touch. Eighteen specialized motors allow such dog-like motions as (6) ……….. (roll) over, (7) ………… (scratch), (8) ………… (play) dead, and (9) ………… (chase) a pink ball.

Like a puppy, with time and (10) ………. (train) AIBO develops perfect movements and unique behaviour patterns. Programmed to seek companionship, AIBO simulates emotions like happiness, surprise, and anger and is clever at (11) ………….. (respond) to verbal commands.

^ 3. Порядок выбора варианта

Выбор варианта контрольной работы осуществляется в соответствии с последней цифрой номера зачетной книжки студента:

0, 1 – вариант 1;

2 – вариант 2;

3 – вариант 3;

4 – вариант 1;

5 – вариант 2;

6 – вариант 3;

7 – вариант 1;

8 – вариант 2;

9 – вариант 3.

Задания выполняются по порядку, начиная с первого.
^ 4. Структура контрольной работы, общие требования к ее написанию

Контрольная работа предусматривает работу с аутентичными текстами и выполнение лексико-грамматических упражнений по пройденному материалу.

Контрольная работа должна иметь титульный лист, за которым следует выполнение пронумерованных заданий. Образец оформления титульного листа приведен в Приложении. Оформление текста контрольной работы должно иметь следующие параметры: формат бумаги А4 (210×297 мм); ориентация текста по ширине страницы с учетом полей (верхнее, нижнее –

20 мм, левое – 30 мм, правое – 15 мм); межстрочный интервал 1,5; шрифт – Times New Roman; размер шрифта – 14 пунктов; красная строка – 1,25 см; страницы нумеруются сверху, по центру; нумерация страниц начинается с титульного листа (номер страницы на титульном листе не ставится).

^ 5. Рекомендации по организации выполнения контрольной работы

Для успешного выполнения контрольной работы студенту рекомендуется:

  1. повторить следующий грамматический материал:

  • инфинитив (The Infinitive);

  • герундий (Gerund);

  • причастие I, II (Participle I, II;

  1. повторить следующий лексический материал:

  • лексика уроков 7 - 9 [1];

  1. ознакомиться с текстом (упражнение 7) и выполнить задания к нему.


До сдачи контрольной работы на проверку ее необходимо внимательно проверить с целью исправления неточностей и языковых ошибок.
Примерный календарный план выполнения контрольной работы

Выдача заданий контрольной работы

3 неделя триместра

Сдача выполненных заданий контрольной работы на проверку преподавателю

не позднее 10 недели триместра

Защита контрольной работы

11 неделя триместра


^ 6. Порядок защиты и ответственность студента за выполнение контрольной работы

Выполненная контрольная работа должна быть сдана на кафедру иностранных языков за две недели до окончания триместра. После проверки преподавателем студент знакомится с отмеченными недочетами и готовится отвечать на вопросы по выполненным заданиям.

Защита контрольной работы осуществляется в индивидуальном порядке в установленное преподавателем время на 11 неделе триместра. Защита проходит в форме собеседования (10 – 15 минут) по выполненным заданиям и вопросам для самопроверки.

Для успешного выполнения контрольной работы студент обязан:

1) сдать в указанные в календарном плане сроки на проверку преподавателю выполненные задания или фрагменты выполненного задания для получения консультации;

2) защитить контрольную работу в указанные в календарном плане сроки (порядок защиты описан выше).

Контрольная работа не может быть оценена положительно в следующих случаях:

  • работа не выполнена полностью;

  • работа не выполнена в соответствии с заданиями;

  • работа выполнена с грубыми языковыми ошибками;

  • работа выполнена несамостоятельно.

В случае невыполнения контрольной работы в установленном порядке студент не допускается к сдаче зачета по дисциплине «Английский язык».

^ 7. СПИСОК РЕКОМЕНДУЕМОЙ ЛИТЕРАТУРЫ

Основная литература

    1. Английский язык для инженеров / Т. Ю. Полякова, Е. В. Синявская [и др.]. – М. : Высшая школа, 2006.

Дополнительная литература

2. Англо-русский политехнический словарь / cост. Ю. Синдеев. В 2 тт. Ростов н / Д : Феникс, 2002.

3. Новый англо-русский словарь / под ред. В. К. Мюллера. – М. : Русский язык, 2000.

4. Oxford Dictionary of Abbreviations / Editors: John Daintith, Valerie Illingworth, Elizabeth Martin, Anne Stibbs, Judy Pearsall, Sara Tulloch. – London : Oxford University Press, 1996.

5. Wheeler, M. The Oxford Russian Dictionary / M. Wheeler, B. Unbegaun, P. Falla. – London : Oxford University Press, 1997.

Приложение – Титульный лист контрольной работы (А4)
Министерство образования и науки Российской Федерации

Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение

высшего профессионального образования

«Северо-Кавказский государственный технический университет»
Кафедра иностранных языков

^ КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА

по английскому языку


Выполнил(a):

студент(ка) гр. РНГ-101

Иванов С. Н.

Проверил(а): Борисова Е. Н.

^


Ставрополь

2011

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ


по выполнению контрольной работы 1

по дисциплине «Английский язык»

для студентов специальностей:

240306.65, 240403.65, 210601.65, 280201.65, 260601.65, 260303.65, 240902.65, 260301.65, 260501.65, 230102.65, 230201.65, 090105.65, 130503.65, 130501.65, 130304.65, 130500.62, 130504.65, 130201.65, 190702.65, 190601.65, 190603.65, 151001.65, 140205.65, 210100.62, 210602.65, 210602.65, 240901.65, 270102.65, 270105.65, 270106.65, 270109.65, 270115.65, 280103.65, 280104.65, 200503.65, 230401.65, 260202.65, 021100.

Составители: Клименко Н. М., Коломак А. И., Гребнева Е. Л..


Редактор текста на русском языке: Калашникова Е. Н.

__________________________________________________________________Подписано в печать

Формат 60x84 1/16. Усл. п. л. –. Уч.-изд. л. –

Бумага офсетная. Печать офсетная. Заказ Тираж 50 экз.

ФГБОУ ВПО «Северо-Кавказский государственный технический университет»

3прямая соединительная линия 155028, г. Ставрополь, пр. Кулакова, 2
Издательство ФГБОУ ВПО «Северо-Кавказский государственный технический университет»

Отпечатано в типографии СевКавГТУ



Добавить документ в свой блог или на сайт

Похожие:

Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык» iconМетодические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык»
Методические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык (английский №1, №2, №3, №4)» для студентов...

Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык» iconМетодические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык»
Методические указания по выполнению контрольной работ по дисциплине «Иностранный язык (английский №1, №2, №3, №4)» для студентов...

Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык» iconМетодические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине «Деловой иностранный язык»
«Деловой иностранный язык» (английский язык, немецкий язык, французский язык) для студентов специальности 080507. 65 (061100) заочной...

Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык» iconМетодические указания по выполнению контрольных работ по дисциплине...
«Иностранный язык (профессиональный)» английский язык для студентов заочного отделения специальности 080102. 65 (060600)

Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык» iconМетодические рекомендации к выполнению контрольной работы
Крицкая В. В. Маркетинг. Методические указания к выполнению контрольной работы. – Архангельск: Изд-во агту, 2005. – 44 с

Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык» iconМетодические указания по выполнению контрольной работы по дисциплине...
Выполнение контрольной работы – один из важнейших этапов применения теоретических знаний и осваивания практических приемов разработки...

Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык» iconГ. А. Павлова Менеджмент Методические указания по выполнению контрольной работы
Менеджмент. Методические указания по выполнению контрольной работы. – Спб.: Изд-во Спбгасэ, 2004. – 15 с

Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык» iconМетодические указания к ее выполнению по дисциплине «Введение в профессионально-педагогическую...
Задания для контрольной работы и методические указания к ее выполнению по дисциплине «Введение в профессионально-педагогическую специальность»....

Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык» iconМетодические указания к выполнению контрольной работы по дисциплине «Правоведение»
Целью пособия является оказание помощи студентам в самостоятельном изучении важнейших вопросов курса, облегчение поиска нормативного...

Методические указания по выполнению контрольной работы 2 по дисциплине «Английский язык» iconМетодические указания по выполнению контрольной работы Для студентов, обучающихся по направлению
Брякина, А. В. Институциональная экономика Методические указания по выполнению контрольной работы для студентов, обучающихся по направлению...

Вы можете разместить ссылку на наш сайт:
Школьные материалы


При копировании материала укажите ссылку © 2013
контакты
zadocs.ru
Главная страница

Разработка сайта — Веб студия Адаманов